Slutet av september

Det har redan gått några veckor sedan jag sist gjorde ett inlägg på bloggen. Jag måste säga att jag beundrar er bloggare som var och varannan dag eller i alla fall nå´n gång i veckan skriver och visar bilder!

Se´n sist har jag varit en vända i Lund hos familjen Marie och Andreas, Alex o Rebecka. Jag har tillsammans med min klassförestånd.kollega Claes varit på sätta-klass-läger med vår 7:a.

Förra helgen var äldste sonen Emanuel m fru Victoria och barnen Hanna o David på besök. Vi hann med ett par rundor på årets marknad "Skene Marten", som brukar invadera Ängskolans gård med omgivningar. Där fanns även i år allt med, från knallestånden med kläder, smycken, kepsar, husgeråd, böcker, bullar, sockervadd, foppatofflor, honungsburkar, grönsaker och hemkokta karameller, m.m., till tivoli med karuseller och tombolor. OCH en MASSA människor!!! Detta inträffar alltid andra helgen i sept. Johanna o Tobias kom också på lördagen, så vi var många som hade roligt tillsammans.
På söndagen åkte vi till Mirjam o Samuel i Jönköping och firade lille sonen Noahs 1-årsdag. Jättekul att träffa så många barn o barnbarn samtidigt!

Nu i helgen, 18 - 20 sept, var Bengt o jag på en resa till norra Uppland. Det var en av halvårsträffarna som ägde rum. Bengts forna studenter fr KY.-utbildningen i Västerås brukar ha en återträff vår och höst. Det handlar om teknik o industriminnesvård i "kulturtappning". Den här gången hade Helena, en av "studenterna" ordnat hela programmet. Vi besökte Hallstaviks Pappersbruk, Holmen paper. Där fick vi en fantastisk guidad rundvandring. Vilken mäktig upplevelse! Vi åkte ut på Väddö till Grisslehamn där en mycket kunnig guide tog oss med på både geografisk och historisk vandring.

Under helgen besökte vi gruvområdet i Dannemora och vidare till Österbybruk där vi fick se den gamla Vallonsmedjans stångjärnshammare i arbete, vilken givetvis drivs med vattenkraft. För övrigt var den gamla bruksmiljön helt betagande vacker med sina tidstypiska hus och byggnader, inklusive den obligatoriska klockstapeln i trä. Det varma och soliga vädret inramade och förgyllde stämningen vid utflykterna.

Flera ur sällskapet bodde på vandrarhem, men Bengt och jag fick gästa Lena och Anders Udd i Edsbro. Lena har också varit Bengts elev vid KY-utbildningen för några år sedan. Anders är bildkonstnär. De har en alldeles liten underbar dotter på 2,5 år som heter Astrid.

Jag har nämnt några av de olika platserna vi besökte. Tyvärr hade en ovälkommen förkylning "flugit" på mig lagom till resan. Så jag kände mig stundom lite dimmig. Ett par av begivenheterna fick jag pga detta utesluta.
Men i stort sett blev denna resa ett härligt och intressant minne. Det var för övrigt den fjärde träffen jag var med på. Bengts forna studenter och goda vänner har nu blivit ocså mina vänner, som jag ser fram emot att träffa igen!

Som ni förstår finns det en massa bilder till allt det jag skrivit om. Jag kommer plocka in lite nu och då så ni får ta del av det jag sett och varit med om.

På hemresan, sönd 20 sept, stannade vi till vid Botkyrka Kyrka. Jag besökte pappas grav. Han skulle fyllt 85 år den 8 sept. Vi körde vidare till Sturehov där vi fikade i den lummiga trädgården. Sedan tittade vi in hos mamma och tjuvstartade med ett grattis inför hennes 85-årsdag 21 okt.

Innan vi lämnade Tumba åkte vi förbi Gentlemans Garden på Kungsvägen. Vi hade turen att träffa Stefan som höll på i trädgården alldeles intill muren vid vägen. Det var jätteroligt att träffa honom igen efter två år. Vi gjorde ett kort uppehåll och hann göra en runda tillsammans med Stefan i deras fantastiska trädgård.

Jag kan rekommendera er att gå in på deras hemsida och unna er en stunds trädgårdsnjutning!!!

www.gentgard.com

Tills jag gör ett nytt nedslag på denna plats, vill jag önska en fortsatt skön höst!
KRAM fr
Berit

Minnesbilder från en tidsresa

Söndagen den 30 aug bjöd Bengt på en riktig upplevelseresa. Vi klev på en turistbuss i Kungsbacka. Den guidade resan gm KAPARELAND var en tidsresa i norra Halland. Den duktige guiden berättade om landskapet och dess invånare se´n långt tillbaka. Man räknar med att dessa platser blev isfria för ca 12000 år se´n. C:a 1000 år senare kom de första människorna till trakten. Dessa var förstås fiskare och jägare, men också nomader. Efter det tog bondestenåldern vid och bronsåldern och järnåldern.

Det berättades så oerhört mycket spännande. Jag försökte göra lite anteckningar, men långt ifrån allt kom med, förstås.

Vi kom fram till Onsala. Namnet troligen fr Oden. Man tror att denna plats var en kultplats. Från år 965 e.Kr nämndes Harald Blåtand i samband med att Sverige kristnades. Första gången som namnet Kungsbacka nämns är på 1300-talet. I detta samband nämns också Valdemar Atterdag.

Från 1560 - 1600 har området varit krigsdrabbat. Men vid freden i Roskilde, 1658, blev området svenskt.

Så kom vi till Onsala kyrka (klar 1717). Vi gjorde ett besök inne i kyrkan, som är i barockstil. Vi hänvisades till sittplatser som vid den tiden var kvinnor till vänster, - spinnsidan - och männen till höger, - svärdsidan.

När vi väl bänkat oss och guiden berättat en del om kyrkans historia kom det plötsligt in några historiska personer. Först kom Erik Magnusson fr Skara som var arkitekt. Han anlitades av Lars Gatenhjelm och hans hustru Ingela, som hade synpunkter på hur kyrkan skulle se ut. Lars Gatenhjelm blev adlad av Karl XII. Innan vi lämnade kyrkan besökte vi  också kryptan under koret och såg de två stora sarkofagerna i marmor fr Italien. I dessa vilar stoftet efter Lars G och hans hustru Ingela.

Efter besöket i kyrkan promenerade vi gm den lilla kyrkbyn till sjöfartsmuseet där vi bjöds på kaffe m dopp.
Där pågick en utställning med bilder, kartor, ritningar och gamla foton fr bebyggelsen fr 1600-talet och framåt. Kaptensgårdar är ett vanligt inslag. Bilden ovan är en stor broderad gobeläng som visar Onsala med omnejd fr gången tid.

Resan fortsatte mot Gottskär. Flera intressanta platser pekades ut och det vackra landskapet badade i efttermiddagssolen. Vi passerade GATAN, den plats där Lars Gatenhjelm bott. (man har ju hört uttrycket "Lasse i gatan") Det är ett bröd som fått namnet. Vallda Sandö körde vi förbi, det är ett naturreservat som ligger på Onsalahalvön. Vi passerade Vallda säteri och Vallda kyrkby, som en gång varit den största byn i Halland. Vi stannade till vid Vallda Säteri fr 1773. Även här dramatiserades historien av de duktiga skådespelarna. Många historiska platser och personer nämndes under färden. Det var jätteintressant!

Så kom vi fram till Gottskär och stannade vid den gamla järnvägsstationen. Den fick namnet Blomstermåla och invigdes 1904. Järnvägen är nedlagd och nu är det en restaurang. Här intogs en god middag med rimmad lax, dillstuvad potatis och grönsaker, kaffe och chokladkaka. Utsikten med klippor och hav var underbar.

Utsikten från restaurangen.

Även vid denna middag spelades det upp ett drama hämtat från historiska händelser. Det var den Fru Kiler, hustru till den adlige maken James, som språkade med arkitekten Westerberg. Händelserna var hämtade fr bl.a Oskar II:s och Gustav V:s tid.

Dessa skådespelare gjorde ett fantastiskt framträdande, även här!

Denna villa är tämligen nybyggd och ligger mittemot restaurangen Blomstermåla. Man kunde berätta att den för en tid sedan inköpts för 17 milj. Dessutom hade husägaren därefter låtit bygga om och ändra för ungefär lika mycket.

Här syns bussälskapet vid sista anhalten på denna fantastiska tidsresa. Gården heter Apelröd. Den är en av många gamla gårdar i Onsala där sjöfart och lantbruk har stått för utkomsten. Den siste private ägaren var Charly Fager, som avled 1928. Här fick vi både se en givande dramatisering och gå in i huset och se hur de bott och levt.

Här syns bonddrängen, vad han nu hette, komma till Charly Fagers hus för att hälsa på. Men ingen är hemma. Samtidigt kommer fru Beda Hallberg. Det var hon som startade majblommeförsäljningen för att hjälpa barn som hade det svårt. Ett intressant samtal mellan fru Beda och bonddrängen kom igång och samtididigt var det den sista programpunkten på denna härliga tur. Bengt, vilken överraskningsresa!