Septembersol

Skönt att augusti är slut!
Jaha, nu vet vi hur sommaren 2010 blev. Juli var ju helt outstanding, med både dagar och nätter fyllda med riktig sommarhetta. Ibland kunde någon av oss tycka att det nära på blev för bra. Men med facit i hand, visst var det SKÖNT!
När sedan augusti tog vid, ville man ju tro att det någon gång skulle hetta till. Men i stället blev det både regn, svala vindar, mest mulet, ibland en solglimt, men mest.............REGN.

Och nu när vi vänt almanackans blad och konstaterar att det ÄR höst, så vågar sig solen fram. Dessutom är luften frisk och skön.

Nog om väder och vind.

På jobbfronten tuffar man på. Idag på arbetsplatsträffen tog chefen till orda och ville att vi, ämnesföreträdare i synnerhet och pedagoger i allmänhet, rannsakar oss. Vi förevisades en uppställd statistik där kommunens högstadieskolors betygsresultat var uppställda. Det var årskurs 9 från vårterminen -10. Vi fick veta att vi inte gör tillräckligt för att hjälpa våra elever att nå godkänt. Särskilt vår skola ligger risigt till tycker vår chef. Ja, VAD göra?
Vi fick i uppgift att sätta oss i ämnesgrupper för att diskutera kring hur vi kan förbättra oss. Och jag som är ensam inom mitt ämne, fick sätta mig själv och prata i min tankevärld. Nja, inte riktigt, för min chef kom förbi och tog upp med mig och undrade om jag inte ställde för höga krav. Att 16 elever av 177 inte når godkänt i ämnet bild, kan inte accepteras. Suck. Jag har en bildlärarkollega som jobbar 40%, men hon finns ej på skolan i början av veckan. Så det var lite trist att sitta där själv och försöka förklara att vi faktiskt REDAN dragit ner på kraven och att det är svårt att både försöka nå upp till skolverkets krav på måluppfyllelse samtidigt som jag tycker att standarden på lektionsinnehållet redan fått inskränkas.

 Jag har redan haft ett telefonsamtal med min kollega Karin om detta. Vi ska se över det hela och be vår chef titta lite närmare på VAD vi gör och HUR. Vi ska lägga papperen på bordet och be om ett, förhoppningvis, gott råd. Vi har tyvärr misstankar om att statistik är oerhört viktigt. Det kan ju vara bra att ta till sig kritik, konstruktiv sådan. Men man skulle önska att det fanns mer intresse för hur ämnets innehåll ser ut och hur det presenteras för eleverna. Vi gör löpande korrigeringar för att underlätta för våra elever. Varje elev får ett skriftligt upplägg på vad terminen och kursen ska innehålla. De får tidsangivelse när en uppgift ska vara klar. De får erbjudande om extratider att komma och få hjälp om de varit borta någon lektion. De har tydliga mål med betygskriterier för varje uppgift.

I årskurs 7 och 8 har man 60 min/veckan, men i 9:an 40 min lekt/veckan. Eftersom det handlar om ett övningsämne så kan ju var och en förstå att det blir rätt stressigt att komma igång, få något gjort och plocka ihop och städa efter sig på så kort tid. Jag måste säga att det är fantastiskt att det är så många som t.o.m. få MVG i bild. Ganska många klarar ett VG och de flesta åtminstone ett G. Sedan är det tyvärr de som inte ens kommer till lektionen eller de som struntar i att göra något även om de dyker upp.

Naturligtvis blir dessa eftersläntrare flera gånger påminda, uppmuntrade att ta tag i sin situation och påmanade gång efter gång.

Så det är lite problematiskt. Karin och jag ska titta lite mer på detta. Vi får se om vi kan få en träff med vår chef så vi får prata igenom situationen.

Jag ska titta i mina bilddokument om jag hittar några bilder på elevarbeten från i våras. Jag vill gärna visa!


Av tre uppgifter i 9:an gör de först ett expressivt porträttmåleri. Här är några av de 177 eleverna representerade med varsin målning.

 
Vi ordnar alltid en dags utställning på våren, strax före avslutningen. Då kan hela skolan komma till vad vi kallar ÖPPEN BILDSAL och se vad 9:orna jobbat med under läsåret.





 
9:ans andra uppgift av tre är att göra en stillebenkomposition efter studium.


Dessa stilleben är målade med oljepastell.

Som sista uppgift jobbar de med något ur konsthistorien. Vi tar upp lite om modernismens uppkomst och eleverna får utgå antingen från en känd konstnär och välja bild att måla av eller välja bild och ta reda på VEM som målat den. Till arbetet hör också att göra en liten skriftlig presentation av vald konstnär.

Här har Mikey målat efter Henri Matisses "Madame Matisse med grön rand".

 
Vi går också igenom vad en parafras är. Så en del väljer något känt konstverk och ändrar innehållet lite för att göra en parafras. Salvador Dalís bild "Minnets varaktighet" känns väl igen?


Vild tolkning av Claude Monets näckrosor.

 
Avmålning efter L. da Vincis "Damen med hermelin" och en parafras.

 
Parafras och avmålning efter Roy Lichtensteins "Girl with ball".


Och här ser man fler målningar och parafraser efter kända konstnärers verk.

Det brukar vara både jobbigt och stressigt mot slutet av 9:an. Men många elever säger spontant att sista årets bildkurs varit den roligaste på högstadiet. Det är med tillfredställelse man tar del av elevernas färdiga arbeten. Inledningsvis i denna blogg nämnde jag om antalet elever som inte nådde G i 9:ans slutbetyg. Här har jag visat ett axplock från de 161 elever som faktiskt nådde både G, VG och MVG i ämnet bild. Som ni förstår så finns det väldigt många fina bildarbeten i elevernas mappar vid vårterminens slut.

Jag vill gärna visa fler elevarbeten framöver. Det kan jag nog inte låta bli! 

 
 

RSS 2.0