Värmen kommer och värmen går.........

Det har gått ett par veckor sedan senaste inlägget. Efter de två kalla helgerna i början av maj har det hunnit vara riktigt varmt en kort tid. Och nu är det ganska svalt igen. Min kökstermometer i söder visar endast +8C

Det har varit väldigt stressigt den senaste tiden, som alltid så här års. Kan inte fatta att det ska behöva vara så trögt att få in elevarbeten i tid. Min kollega Karin och jag tyckte vi vidtagit alla tänkbara åtgärder för att ändra på det årligen återkommande problemet. Men NEJ, det gick inte den här gången heller. Så det blev en massa extraarbete som tog så gott som hela förra helgen. Några eftersläntrare kommer förmodligen in med sitt arbete på måndag. Suck!

Det är i alla fall fredag! Det mesta av betygsjobbet är över och jag börjar se ljuset i tunneln.........! Hm, när jag nämnde just det till Karin, så replikerade hon: - Ja, kan man säga att detta är likt en nära-döden-upplevelse då.

För två veckor sedan var det Kr. Himmelsfärdshelg. Bengt hade bjudit med mig till något som jag inte från böjran hade en aning om. Det skulle vara lite av hemligt mål. Jag hade alltså ingen aning om vad det skulle handla om eller åt vilket håll färden skulle gå.
Vi körde dock söderut på vägar som slingrade sig undan från alla stora allfarvägar. Vi körde över Hallandsåsen genom vackra, nyutslagna bokskogar. Vi njöt av utsikter över kuperad terräng,ängar, skogar, dalgångar, gårdar och mindre byar och samhällen. Så kom vi så småningom fram till Ängelholm.

I Ängelholm var det tre dagar med tämligen fullspäckat program. Jag blir så fascinerad av att det finns så många, olika intresseinriktningar. I Ängelholm var det DIESELLOKsdagar. Låter kanske lite "enkelspårigt", men det var häftigt! 

Till dessa dagar,som var av nationell karaktär, hade folk kommit från både när och fjärran för att delta på olika sätt. Där fanns folk från Danmark, Norge,Finland, Holland Belgien, Tyskland, England och säkert fler länder.Järnvägsmuseet var oerhört intressant att besöka. Där var järnvägens historia upplagd på ett så pedagogiskt och intresseväckande sätt, så jag blev imponerad.

I de olika dagsprogrammen var det inlagt tågresor. Vi åkte med tåg både fredag och lördag. På fredagen gick färden till Hyltebruk i Småland och på lördagen kom vi till Kävlinge i Skåne. Tågvagnarna var sådan där RIKTIGA tågvagnar. Inte antika, men rejäla, som när man var ung.........hm, från -60talet. Det är väl många som minns tågvagnar med kupéer och salonger, fönsterkarmar i riktigt trä och passager mellan vagnarna genom "dragspels"-utrymmen, där ljudet från hjul mot räls både slår och väser. Det är ju SÅ riktiga tåg ska vara!!!.....eller hur?

Jag tog en hel del bilder, men har inte redigerat dem än. Jag kommer att lägga in dem på bloggen vid senare tillfälle.

För den som möjligen är lite intresserad, kan jag tipsa om att det finns några länkar på youtube från Dieseldagarna i Ängelholm. Måste ju bara tala om att det fanns med VÄLDIGT många lok- o tågvänner de här dagarna. Dessa trevliga människor hade både små och stora kameror med sig. Även rejäla filmdoningar med stativ kunde man se här och var. 

Kolla på:youtube och vidare sök på: Disellokdagar i Ängelholm 2010, eller bara: Lokdagar i Ä-holm 2010.

I morgon är det EurovsionContest. Jag tror "luften gick ur" något på oss svenskar, när nu vårt bidrag inte kom med till finalen i Oslo. Ja, ja, så kan det bli. Lite otippat kanske.

Maj månad går mot sitt slut och på söndag är det mors dag! Juni ligger på lut och skolavslutningarna duggar tätt. Om bara ett litet antal dagar är det  - SOMMARLOV!!!!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej mamma! Vad fint du skriver. 8 grader...brrr. Har ar det varmt och har varit varmt i en hel manad. Det ar valdigt ovanligt att vi har flera dagar i rad med 30 grader varme i Maj. Men det har det varit sa AC finns det nu i varje sov rum igen.



Du, det dar med extra jobb for eleverna...det ar bara att saga ifran fran borjan av terminen att man inte far lamna in extra arbeten efter ett visst datum. Och sa haller man bara fast vid det. Efter 2 terminer med benhard disciplin kan jag garantera att ryktet spridit sig och eleverna lamnar in projekt i tid. Ordning och reda far det val lov att vara!



Saknar dig



j

2010-05-30 @ 03:26:43
Postat av: Berit

Tack Jonas för både kommentar och goda råd! Det sistnämnda är ändå lite mer kompicerat än det kan tyckas, sorgligt nog. Får förklara när vi pratas vid. Ha det fortsatt skönt i sommarvärmen! KRAM, och tack för tel.meddel med morsdagshälsn!

2010-05-31 @ 12:01:24
Postat av: Johanna

Vad fint och roligt du skriver! Både härligt målande och samtidigt humoristiskt! Du har verkligen blivit en rutinerad bloggare!



Tack mamma för en minnesvärd mors dag som vi fick fira tillsammans!



Puss och kram

2010-06-03 @ 22:01:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0