konstig vinter

Oj, oj, oj! Nu var det alldeles för längesedan jag skrev i min blogg.
Det har gått en massa tid sedan sist. Hösten hade precis börjat och vintermånaderna låg framför. Nu har vintertiden pågått länge redan, dock utan "riktig" vinter. I alla fall om man jämför med de två senaste vintrarna. Här i Västra Götaland har nederbörden som bekant, varit riklig. Men inte i den vita formen. Temperaturen har legat runt nollstrecket och inte så sällan ganska mycket över också. Alla vattendrag är till bredden fyllda. Vi har även haft en del åskväder, vilket känts konstigt så här års.

Jag är i alla fall glad att slippa den stränga kölden. Fast det gör väl inte så mycket om det kommer dalande några snöflingor runt jul. Det skulle skapa lite riktig julstämning i alla fall. Utan snö har vintermörkret känts extra mörkt. Det betyder mycket med alla glittrande juleljus i både skyltfönster och i stugorna och i trädgårdarnas buskar och träd. Man vill gärna stanna inomhus och mysa med värmeljus och något varmt i koppen.

Nu är det bara ett par dagar kvar innan skolan stänger för jullov. Det känns välbehövligt. Skönt när allt betygsjobb är avklarat och man kan ta det lugnt tillsammans med eleverna. Det har blivit en del julkortspyssel under lektionstid. Stämningen har varit avspänd och skön nu ett par dagar. Men trots det har jag inte varit särskilt aktiv i mitt julkortsskickande. Lite trist faktiskt. Men om ni som brukar få ett julkort från mig, läser de här raderna, så vill jag NU passa på och önska er alla en RIKTIGT GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!!!!!!!

Julen kommer att firas hos Johanna och Tobias. Vi blir några stycken ur familjen som ska vara tillsammans där. Ser fram emot denna jul med glädje!

Här kommer några bilder från en senhöst-promenad. Jag ska försöka skärpa till mig och återkomma med lite uppdatering av min blogg snart igen.


En söndag i november var Bengt och jag på en härlig naturpromenad i närheten av Slättenabb vid Öresjön. Den här stenen bjöd på många vackra färger och former. Den lilla stenen på den stora, och all mossa och växtlighet runtomkring ska jag visa på några närbilder här under denna bild.


Här är den lilla stenen på den stora - i närbild.


Vilken färgprakt och så spännande växter! De små svampliknande "figurerna" i flock till höger i bilden ses i närbild här nedanför.


Visst är de fantastiska!? När jag studerade denna bild tyckte jag mig se en skymt av en daggmask eller liknande. Kan det var det, på väg in under det bruna, våta lövet?


Och här, vad tycks om de små daggdropparna i mossan? Som små smycken!


Bengt fascineras också av den vackra vegetationen på stenen.


Och bakom oss, såg skogsbacken så här kontrastrik ut.


Lustiga svampar på stockar och grenar.




Och här både svamp och rolig moss-form.

Vi fortsatte promenaden ner mot Öresjöns vatten och kom så småningom fram till Slättenabb.


Väl nere vid Öresjöns vatten, med novembersolens eftermiddagsstrålar i ryggen, kunde man se bebyggelsen borta vid Hanatorp.


Åt andra hållet från Slättenabbs udde var utblicken lite mera dramatisk. 


I vattenbrynet, spår från kraftigt vågskvalp..................


Under ytan, gångna sommarens löv................

  
Nedblåst trädgren speglar sig och skapar ett mönster i närapå japansk skrivstilskonst..........


På vägen tillbaka mot bilen fick några fler "smycken" förevigas på bild,


liksom även ett par kolonier med roliga svampar.


Och så denna marktäckande matta, som denna höst och början på vintern, varit den vanligaste i skog och mark.

Så nu får vi se hur fortsättningen av midvintertiden blir. Om bara någon dag vänder det igen!!!! Dagarna blir längre och så småningom kommer man bli förvånad att kvällen hunnit bli så sen då ljuset alltmer dröjer sig kvar.

Som sagt, GOD JUL!





Kommentarer
Postat av: Rose-Marie

Så otroligt vackra bilder, Berit, och dina texter läser man så gärna. God jul till dig också och en skön avkopplande julhelg tillsammans med de dina!Du är makalös som dina pärlor på fotona!

2011-12-20 @ 23:28:22
Postat av: AvH

Berit, du har en fantastisk förmåga att se det stora i det lilla. Tack för att du delar med dej av alla vackra naturupplevelser.

2011-12-21 @ 08:52:58
URL: http://bersjo.blogg.se/
Postat av: Lennart

Berit,



Som jag tidigare påpekat är du en "fena" på att hitta spännande och härliga vinklar i dina bilder som dessutom skapas en karaktär i förmedlandet av Guds underbara natur i varje årstid...



Jag hoppas att du och din familj får fira en härlig julhögtid tillsammans.



Kram/ Lennart

2011-12-22 @ 00:09:25
Postat av: Mormor Nitha

Vilka vackar foton !!

2012-09-05 @ 22:27:17
URL: http://nitha1940.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0