Fortfarande januari, men snart ny månad.

Hallå bloggbesökare!

Veckorna knallar på och en hel del har hänt sedan sist. I mitt förra inlägg skrev jag om symaskiner. Jag har köpt en ny nu! Det blev en Husqvarna Viking denna gång. Men oj vad mycket nytt och annorlunda det blev. Det kommer ta tid för mig att lära mig allt med denna nyhet på sybordet. Jag får ta steg för steg med manualboken tätt intill Vikingen. Här lägger jag in en bild på den nya tingesten.



Som ni ser så är det en maskin som nog är ganska enkel, inga dekorsömmar och sådant som proffsen använder sig av. Men alla invanda handgrepp från min förra maskin måste läras om till nya rutiner. Och spolen ska läggas i uppifrån, under lilla plattan under pressarfoten. Bara DET kommer ta tid för mig att bli bekant med. Det där med gamla hundar............!

Här inunder ser ni den gamla maskinen, Berninan. Jag har packat in den i tillhörande väska. Men tillsvidare får den stanna i stugan. För om det blir för svårt att lära sig, så................ja, man kan ju i "värsta" fall plocka fram den igen.........!?



Och här är den gamla trotjänaren i sin väska. Vikten mellan dessa maskiner är stor. Denna maskin, inkl väska och tillbehör väger 15 kg, jämfört med min nya maskin som väger endast 8 kg. Lite skillnad!

Nu är det bara TIDEN som gäller! Efter en skoldag är jag för trött för att sätta igång med inlärningsprocesserna. Men jag har ju snart ett vinterlov - lyckliga jag! Och DÅ ska jag vara hemma och pyssla!!! Har inte planerat att åka någonstans i år. Det är ju alltid väldigt roligt att träffa nära och kära och komma hemifrån lite. Men just nu ser jag fram emot att få vara bara hemma!

Och dagarna har blivit längre har jag märkt. Och fåglarna övar för fullt inför vårkonserten. 

Just nu är det fredag eftermiddag. Kl. 15 har jag tvättid. Det är om fem minuter. När jag lagt in i maskinerna ska jag sätta mig med månadens räkningar. Sedan blir det en sväng med dammsugaren och lite annat "slutet-i-veckan-plock".



Men jag bara måste avsluta med den blommande Kabbelekan, en liten hälsning med vårkänning. Bilden är från våren -09.  

Kommentarer
Postat av: Lennart

Hej Berit,

Det gläder en gammal Husqvarna familj att du äntligen "hittat rätt"... *ler.

2011-01-28 @ 17:52:12
Postat av: Johanna

Din nya symaskin är så fin! Hoppas jag får prova den någon gång när jag besöker dig :-) Blir sugen på att köpa en, jag med. Men behoven är många... Hoppas du kan ta dig tid att få glädjas över din nya investering och sy av hjärtats lust! Ser fram emot att hälsa på dig nästa helg! Kramar

2011-01-28 @ 23:15:53
Postat av: Kerstin

har inte kikat in h är på ett tag, och visste inget om dina planer på en ny symaskin. Jag har åxå en Bernina, inte sååå lastgammal. Bytte ut den gamla Berninan som pappa köpt åt mej då jag bodde i Tuna. Den gamla beann motorn på, och den "nya" Berninan är nog 10-11 år redan tror jag. Kan nog inte slita mej från Bernina! Har sån lilten smal syarm så man får på små smala barnbyxben och därför valde jag en sådan. Väldans fina vinterfoton du har lagt in förra inlägget. Kram från sy-stern.

2011-02-05 @ 14:18:32
Postat av: Jonas

Vad glad jag blir. Tank att du fatt en ny sy-maskin!



Tank att jag kom ihag market pa den gamla anda. (kolla min forra komentar).



2011-02-19 @ 21:04:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0