GOTT NYTT ÅR!

Så har ännu ett år gått till ända och vi har påbörjat ett nytt. 2011! Och vi har VINTER! Snö med kyla har förhärskat i snart två månader. När jag tittar på termometern utanför köksfönstret morgon och kväll, tror jag nästan att det blivit något fel på den. Den visar hela tiden på minus 15 - 10 grader. Endast ett litet undantag smög sig in på nyårsafton då det blev nästan "varmt". Tidigt på kvällen, nyårsafton var naturen klädd i rimfrost och det var gnistrande kallt. Strax före midnatt svepte en storm in över Viskadalen. Stora träd krängde och svängde kraftigt i den dånande vinden. Till detta kom också en del regn. All rimfrost försvann. Och vid 12-snåret, när alla raketer sprakade i skyn, kändes det som om något obestämbart brakade loss.

På nyårsdagens förmiddag tittade solen fram och det blev åter fryskallt och JÄTTEHALT.

Nu är det måndag, nästan vanlig vardag. För det är ju egentligen någon slags mellandag. Vi har ju en röd dag kvar mitt i veckan, trettondagen. Och på fredag är det dags att styra stegen mot skolan igen, i alla fall för oss som undervisar. Eleverna börjar sin nya termin på måndag, om en vecka.

Jag har kommit på att jag egentligen behöver en ny symaskin. Min maskin har varit min följeslagare sedan 1975. Oj, oj, oj........åren har gått. Kanske inte så konstigt att sick-sack-funktionen lägger av titt som tätt. Jag blir så sur på den. Rätt som det är blir det en raksöm bland utspridda, enstaka sick-sack. Såg att de säljer ut symaskiner på Husqvarna i Kinna. Jag ska nog ta mig en titt i den butiken i morgon. Har tvättid på eftermiddagen. Men under  förmiddagen ska jag hinna med en tur till Kinna.

I slutet av december lät jag min kamera fånga några vinterbilder. Jag lägger till dem här nedanför. 


På väg till Borås, på R41, den 21 dec.

 
Nedgående sol bakom fjärrvärmeverket i Skene. 21 dec.


(21 dec) Atmosfäriskt fenomen i samband med solnedgång. Förmodligen återsken i små frysta kristaller. KALLT!


Lite mer inzoomning av den bedövande vackra solnedgången över Assbergsravinen i Skene.


Och här en skånegård utanför Malmö. Dagen före julafton brakade snöovädret lös och snön yrde i den kraftiga vinden....................................................................................................och


...............................sikten blev rejält nedsatt. Inget vidare trafikväder.


Den här bilden vill jag gärna dela med mig av. En dag i slutet av december när solen lyste och det lite lätt föll nästan osynliga kristaller i den kalla och klara luften, kunde jag se hur solljuset liksom glittergnistrade i varje liten kristall. Det var oerhört vackert. Bilden är tagen från min balkong och jag fick hålla på en stund innan jag blev något sånär nöjd. I verkligheten var det givetvis mycket vackrare!

Låt alla dessa små sol-spegelbilder uppmuntra till hopp och tro på en solig vår!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vackra, intressanta och kalla bilder! Hoppas du får ett fantastiskt 2011 mamma!

Kram

2011-01-03 @ 22:26:37
Postat av: Jonas

Nej inte Bernina - det ar min basta...skojar bara. Det ar klart att du ska ha en ny symaskin. 1975 det ar ett ar innan jag foddes och jag har nagra ar pa nacken.



Vad fint du skriver och vad glad jag blir nar jag far uppleva lite vinter med dig. Tack for bilderna.



j

2011-01-07 @ 04:31:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0