April kom och april gick................

Sköna maj VÄLKOMMEN! Det är ofattbart att den långa vintern nu endast är ett minne. Några sammanhängande dagars solvärme har gjort UNDERVERK! Plötsligt blev allt bara grönt. Och blomningen exploderade fram i trädgårdar och skogsgläntor. Varje år känns det lika fantastiskt! Men efter den gångna vintern, den LÅNGA, är det särdeles härligt!

Sedan jag skrev sist har jag hunnit med både Danmark-Skåne-resa och Stockholmsbesök. I Danmark blev det en dag på konstmuseet Louisiana med Picasso-utställningen. I Skåne tittade vi, Bengt och jag, in till Lars i Lille-Lomma. Det var första helgen i april.


Från en av glaskorridorerna i Louisiana ses en del av skulpturparkens spännande figurer.


Från konstmuseets nordflygel, från det rum som Alberto Giacomettis typiskt smala skulpturer finns, kunde man se den spirande våren över Humlebaeksjön.


Och innanför det stora fönstret med den storslagna utsikten ses en av Giacomettis skulpturer samsas med en stor målning av Francis Bacon. Jag vågade inte ta upp kameran på Picassoutställningen. Där fanns alltför många vakande vakter. Dom  gillar inte att man fotograferar. Så jag lägger in en bild som en av mina elever målat efter Picasso i stället.

 Madelene Sandmer i dåvarande 9A har målat denna bild efter Picasso. Jag fotograferade några elevarbeten i samband med en liten utställning som vi gjorde förra våren, efter 9:ornas konsthistoriearbete i bild.

I samband med Stockholmsresan nu på påsklovet, bjöd min syrra Ulla-Britt på en härlig dag i huvudstaden. Det blev bl.a. en spårvagnsresa ut på Djurgården där vi besökte prins Eugenes Waldemars udde och såg utställningen med konst av Gösta Adrian Nilsson, GAN. Vi fikade i Prinsens Kök och njöt av både interiörer och utsikten.


Ulla-Britt vid fikat i Prinsens Kök.

 
Blommor hör till den självskrivna interiören i prins Eugenes vackra våning.


Doftande, vita påskliljor på det spegelblanka bordet.

 
På Waldemarsudde den välkända kvarnen och en av skulpturerna.


Från Waldemars udde, på andra sidan viken, ses bl.a. Danvikshemmet, ett fantastiskt komplex med intressant arkitektur. Detta är idag ett äldreboende. Vilken enastående boendemiljö!


Ett par andra byggnader med spännande karaktärer är dessa kvarnbyggnader. Den gula kallas Mannagrynskvarnen.

 
I parken på udden blommade också Balsampoppeln, som spred en förföriskt underbar doft.


Efter en lång och skön promenad på Djurgården kom vi ner mot Djurgårdsbron där Strandcaféet äntrades av tvenne hungriga systrar. I soldnedgången intogs en god måltid.

 
Det var skärtorsdagskväll och stämningen på stan kändes lugn och skön. Från andra sidan bron hördes musik och i vårkvällens solnedgång pratade och skrattade helgfirande människor. Härlig kväll!


Dagen efter, det var långfredagen, blev det besök hos Skogåsfamiljen. Tillsammans med barnbarnen Hanna och David görs ett "prova-på-test" i det ännu så kalla vattnet. På sommaren är detta en riktigt skön badplats.

Vilken PREMIÄR! - tänka sig, den 22 april! Hanna håller i kameran när farmor doppar tårna.


Och här måste jag visa familjens tillfälliga hyresgäst. På en hylla, alldeles under taket, mellan förrådet och entrédörren, ligger en koltrasthona på sina fyra ägg. Hon har ordnat sitt rede mellan en kruka med juldekorationer och väggen. Hon tycktes inte bry sig om att man kom och gick alldeles intill.


Här ska det bli blommor i krukorna. Victoria är i planteringstagen.

 
Då kommer grannens hund och vill hälsa, men Victoria är jordig om händerna och vill inte klappa vovven. Det bryr sig besöket inte om utan kontrar i stället med en blöt puss!


Efter planteringsarbetet är det läge med en puste-paus i hammocken.

Nu ska jag lägga in ett par bilder från ett tidigare tillfälle. Veckan innan påsklovet gjorde jag ett blixtbesök hos familjen i Jönköping. Där blev det tillfälle att se både paddor och fåglar.


Överallt på marken fanns de. Det gällde att se sig för så man inte trampade på de små liven, som ju har en alldeles otrolig skyddsfärg.

 
Far och son fotograferas av mor.

 
Nu ska fåglarna i parkens damm få mat.


Här flaxar måsarna, skriar och dyker ner mot vattenytan. 

 


Så där ja. Nu var det klart! Brödet är slut och fåglarna har fått sitt!

 
Så avslutar jag detta inlägg med ett par bilder från Hannas skolgård. Här visar hon en fin skulptur i brons, som tyvärr inte utrustats med namn på konstnären. Hanna och jag tog en mysig promenad tillsammans till Skogås Centrum. Det var så roligt att ledsagas av min lilla ciceron. Hon berättade för mig om sin skolväg och allt möjligt som kantade denna väg. Det blev en KALAS-PÅSK-AFTON!

Nu har Valborgsmässoafton klingat ut, första maj firats och vi är inne i SKÖNA MAJ!!!!! Sol på er alla!

 

Kommentarer
Postat av: Vic.

Vacka Djurgårdsbilder, Berit. Man riktigt känner lättnaden; "äntligen kan vi slappna av" känns det som stockholmarna tänker såna där fina vårdagar.



Det ser kanske ut som att jag försökte putta bort hunden, men faktum är att jag klappade med armen och det verkade han tycka var okej. :-)



Bronshästen på skolgården har stått där sen skolan byggdes och barnen tycker mycket om den. Konstnären heter Domenico Inganni.



Kram

2011-05-02 @ 19:35:39
Postat av: Berit

Hej Victoria! Tack för din kommentar. Har försökt få in den här. Men det är tyvärr ngt som hakat upp sig. Ska försöka fixa det! KRAM från Berit

2011-05-02 @ 23:48:19
Postat av: Sam

Jättefina bilder Berit! Det var roligt att för träffas sist:)

2011-05-03 @ 22:01:48
Postat av: Johanna

Älskar din uppdaterade blogg! Som vanligt fantastiska bilder och roliga glimtar från dina äventyr och din vardag! Love it!



Kram

Johanna

2011-05-16 @ 11:11:28
Postat av: Kerstin

Underbara minnesbilder från en härlig vårresa. Tack för att du till Stockholm, det var så roligt!

Bilden på Danvikshem från Prins Eugens udde, får mig att tänka på Luciatåg och julkonsert som skolkören som jag gick i från Björkhaga skola, under ledning av Eric Backman, fick hålla i just Danvikshem. I kyrkan strax nere till vänster om det stora tornet, har jag sjungit julsånger i. En fantastisk kyrka med träbalkar synliga i taket, väldigt högt till tak i en otroligt vacker, enkel kyrka. KUl att du tog kot på den anrika byggnaden, och alla de andra fina fotona också förstås. Kram från lillsyrran.

2011-06-03 @ 23:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0